Jaką wagę wybrać do sklepu?

Jak wybrać wagę do sklepu?

Większość produktów w sklepach spożywczych czy marketach sprzedawanych jest w jednorazowych opakowaniach. Nie wymaga to ich ponownego ważenia i znacznie przyspiesza sprzedaż. Jednak profesjonalna waga elektroniczna w niektórych punktach sprzedaży ciągle zajmuje ważne miejsce. Gdzie będzie potrzebna i jak wybrać właściwy produkt?
 

Waga elektroniczna sklepowa - obowiązek czy dodatek?

W wielu sklepach kasa fiskalna lub Pos z drukarką fiskalną i terminalem stanowi cały zestaw sprzedażowy. Na stacjach benzynowych, w drogeriach czy innych sklepach sprzedawane są produkty w oryginalnych opakowaniach, które nie wymagają ważenia. Nie oznacza to jednak, że waga elektroniczna znika z punktów handlowych. Trudno wyobrazić sobie bez niej stanowiska do sprzedaży owoców, warzyw czy słodyczy w marketach. Także wiele małych sklepików zajmujących się handlem detalicznym nadal wykorzystuje wagi.
 
W punktach handlowych związanych z niektórymi branżami waga elektroniczna stanowi główne narzędzie do odmierzania towaru. Poza wspomnianymi sklepami spożywczymi także wiele pasmanterii i sklepów metalowych korzysta z wag. Drobne produkty sprzedawane w sporych ilościach łatwiej jest zważyć, niż policzyć. Jako przykład można przedstawić guziki czy podkładki do śrub o niewielkich średnicach. Jednak w każdym ze wspomnianych przykładów potrzebne będzie urządzenie o nieco innych parametrach.
 

Rodzaje wag sklepowych

Specjaliści od kas i wag sklepowych wymieniają kilka wariantów tych urządzeń, które różnią się budową i zastosowaniem. Mogą wspierać funkcjonowanie sieci handlowych nie tylko na etapie sprzedaży, ale także zatowarowania czy przy działaniach logistycznych. Na sali sprzedaży w sklepach i marketach spotykanych jest tylko kilka z nich. Do najpopularniejszych wariantów należą:
  • wagi proste - umożliwiają jedynie pomiar i wyświetlanie wagi danego produktu. Pełnią funkcję urządzeń informacyjnych dla klientów oraz kasjerów;
  • wagi kalkulacyjne - poza oceną wagi produktu, z ich pomocą można też obliczyć koszt danego towaru. Wbudowana pamięć wewnętrzna umożliwia wprowadzenie cen za konkretną grupę produktów;
  • wagi etykietujące - najczęściej spotykane na działach samoobsługowych w centrach handlowych. Po zważeniu produktu klient wybiera odpowiednią grupę, a następnie pobiera naklejkę z kodem kreskowym;
  • wagi kasowe - wyposażone w skaner stanowią część stanowiska kasjerskiego w marketach. Umożliwiają odczytanie kodu i ocenę faktycznej wagi produktu.

Jak wybrać odpowiednią wagę elektroniczną do sklepu?

Wybór wagi do punktu sprzedaży nie jest łatwy i w każdym obiekcie sprawdzi się nieco inne urządzenie. Rodzaj zależy od charakteru prowadzonej działalności, wielkości asortymentu czy częstotliwości obsługi klienta. Sięgając po odpowiedni typ i model wagi do sklepu, należy wziąć pod uwagę kilka cech tego produktu.
 
Przede wszystkim urządzenie musi być kompatybilne z miejscem, w którym znajduje zastosowanie. Przykładowo najprostsza waga szalka DS 1 bez wyświetlaczy i możliwości wyznaczenia kosztu towaru sprawdzi się jako część ciągu kasowego w marketach. Jeśli z uwagi na cenę będziemy chcieli zamontować ją w sklepie o innym charakterze, może okazać się niewystarczająca. W handlu detalicznym lepsza będzie waga kalkulacyjna DS-781 z wyświetlaczem, dzięki któremu klient otrzyma podstawowe informacje o produkcie.
 
Niejednokrotnie w sklepach na stoiskach samoobsługowych umieszcza się jeszcze jeden typ urządzenia, który pozwala na ocenę wagi tylko w celach informacji. Takie produkty jak waga kontrolna DS-673DR montowane są niezależnie od urządzeń kasowych. Dlatego w obrębie jednego sklepu często znajduje się kilka różnych urządzeń do dokonywania pomiarów.
 
Waga musi dobrze współpracować z całym systemem kasowym oraz kasą fiskalną. Oprogramowanie musi pozwalać na współpracę pomiędzy urządzeniami, co ułatwi prowadzenie rozliczenia przez pracowników obsługi. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na zakres ważenia produktów, jaki oferuje waga elektroniczna. Chodzi tu o dokładność pomiarów i górną granicę ciężaru, jaki można z jej pomocą zważyć. Inny zakres będzie potrzebny w sklepie z guzikami, a całkiem inny przy wagach magazynowych.
 
Wybierając wagi sklepowe, należy wziąć pod uwagę także ich dodatkowe funkcje. Urządzenia najczęściej zasilane są prądem sieciowym, jednak w niektórych miejscach konieczne będą wagi akumulatorowe. Część urządzeń wyposażona jest w dodatkową funkcję przeliczania ciężaru produktów na sztuki, co sprawdzi się przy wspomnianym już liczeniu podkładek. Ponadto waga może być zintegrowana z drukarką, co również przyda się w niektórych miejscach.
 

Dodatkowe cechy wagi sklepowej

Niezależnie od wyboru konstrukcji i możliwości, jakie daje konkretna waga, urządzenie powinno być przyjazne dla pracowników i łatwe w obsłudze dla klientów. Konieczna jest ocena parametrów wytrzymałościowych, odporności na wilgoć czy uszkodzenia mechaniczne. Z kolei przy mniejszych stanowiskach i w małych sklepach konieczna będzie ocena wymiarów wagi i dopasowanie ich do stanowiska.
 
Dobra waga sklepowa to taka, która ułatwia wykonywanie czynności na kasie fiskalnej. Powinna sprawnie dokonywać pomiarów i przekazywać informacje do głównego modułu kasy. Dzięki temu praca kasjera stanie się łatwiejsza, a proces fiskalizacji sprzedaży znacznie przyspieszy. To z kolei przyniesie korzyść zarówno pracownikowi, właścicielowi sklepu, jak i wpłynie na zadowolenie klientów.
AllMobileASSECO - WAPROCAS Polska Sp. z o.o. DIGIDIGILAB TRADINGDotykačkaEDATAELOELTRONIKELZABEMARFAREXFAWAGHONEYWELLINNOVAINSERTPOSNETSHARPSYMPLEXTORELLYakudoZEBRA

Serwis internetowy fiscash.com.pl wykorzystuje pliki cookies. by ułatwić korzystanie z jego zasobów. Jeśli nie wyrażasz zgody, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia przeglądarki. Więcej "polityka prywatności". Polityka cookies

Zamknij